lördag, oktober 28, 2006

Tillbaka till det normala

Inte nog med att det är skidåkning på TV. Den gångna natten kom också höstens första frost hit och ikväll ställer vi om klockorna, så då är väl sommaren definitivt slut. Om det nu rådde någon tvekan om det.

På senare år har det blivit så lätt att komma ihåg om det är framåt eller bakåt man ska ställa om klockan vid övergångarna mellan normaltid och sommartid. Är det bara för att jag har blivit äldre och förstår och minns mer, eller hade folk verkligen inte kommit på några smarta minnesknep på 1900-talet? Eller beror det på internet och den ökade informationsspridningen? Kanske det, ja.

Och nu ältar jag lite till:

På våren ställer man fram trädgårdmöblerna (eller andra valfria sommarprylar) och på hösten ställer man tillbaka dem.

Eller, som de säger i utlandet:

Spring forward, fall back!

Så där ja, nu ska jag nog klara att göra rätt även denna gång. Och naturligtvis ställer jag tillbaka klockorna innan jag går och lägger mig ikväll, så att jag direkt när jag vaknar imorgon kan vara nöjd med hur tidigt jag kommer upp.

0 kommentarer: