fredag, oktober 06, 2006

Ministerpost

Jag är så trött så att det faktiskt känns som om ögonen väger mer än de brukar göra. Själva ögonen alltså, inte bara ögonlocken.

Men jag verkar inte vara ensam om att ha sovit för lite. På förmiddagen såg jag sändningen från riksdagen och det var fantastiskt vad trötta och sega de flesta såg ut där. Stackars riksdagsledamöterna. Tur att de har fått så roliga snurrstolar att roa sig med i alla fall. Och kaffe. Hoppas att det hjälper. Själv dricker jag inte kaffe, så jag får sätta mitt hopp till att min näringsrika lunch ger gott om ny energi.

För övrigt sitter jag nu och pluggar in de nya ministrarna. Det hjälper förstås att många av namnen och ansiktena är kända sedan tidigare, men sedan är det ju det här med att sätta rätt titel före namnet. Och jag vill känna att jag kan något, så nu ska jag lära mig det här. Åtminstone tillfälligt.

Senast jag kunde namnet på alla svenska ministrar var i mitten av 90-talet. Då handlade det om en läxa i samhällskunskap. Jag minns att jag då använde mig av ovanligt lyckade minnesknep. Just nu är det bara ett av de mer begripliga som sitter kvar: Margareta Winberg - vin kan man ju odla - jordbruksminister.

Bland de nya ministrarna hittar jag inga namn som passar lika självklart ihop med sin titel. Några är ju så lätta att lära sig att jag knappt behövde höra dem läsas upp innan jag kom ihåg dem, som utrikesministern och näringsministern. Men de mindre kända, har du några bra förslag på minnesknep för dem?

0 kommentarer: