lördag, oktober 28, 2006

Soffsportandet går vidare

Snooker är en av de bästa TV-sporter som finns. När man har tittat en stund kan man reglerna, och sedan kan man sitta och känna sig lite som en expert (vilket jag också har gjort i flera år nu, trots att det närmaste jag har kommit sporten i praktiken är skoltidens laborationer i röelsemängdens bevarande ...) . Men det som framför allt gör den till en sådan bra TV-sport är att man kan titta på den på flera olika sätt.

Man kan titta koncentrerat hela tiden, studera spelet och lära sig mer, imponeras och njuta av prestationer som är så fantastiska att stämningen nästan bli magisk. Är man lagom intresserad går det att se det som ren underhållning, och även repriser, där man vet hur matchen kommer att sluta, kan vara givande. Snooker är också en ypperlig sport att titta på när man inte vill eller orkar göra något annat än att dega i soffan ett par timmar.

Speciellt på Eurosport, med Kim Hartman som kommentator. Han är perfekt, oavsett vilket av sätten man tittar på. Under de flera timmar långa sändningarna hinner han förklara detaljer i reglerna för alla som frågar, men också berätta om spelarna, resultat i tidigare tävlingar, lite lättsamt skvaller och uttrycka sina egna åsikter om det ena och det andra.

Men eftersom det är så gott om tid hinner han också vara tyst långa stunder. Han kommenterar liksom inte i onödan, och som jag redan nämnt lär man sig snart att göra sina egna bedömningar. Om man bara slötittar händer det i och för sig att man sitter och nickar till när det blir som stillsammast, för att en stund senare vakna med ett ryck av ett plötsligt utrop från Hartman. Då har man kanske visserligen missat något tjusigt, men det är å andra sidan superenkelt att komma in i spelet igen. Ställningen syns i bild i stort sett hela tiden.

En perfekt TV-sport med andra ord.

Men idag börjar vintern på TV och jag har möjlighet att se både skidåkning och bandy. Klockan 15 kan jag välja på att gå ut och röra på mig i höstsolen eller att sitta inne och titta på skidsprint.

Svårt val alltså.

2 kommentarer:

Anonym skrev:

För att berika upplevelsen av snooker på tv rekommenderar jag definitivt dig att testa på sporten själv. Först då förstår man exakt hur svårt det är att göra t.ex. blå boll tvärs över hela det stora bordet!

Jag har själv lyckats göra 48 poäng en gång! :-D

Nåväl. Snookra på och ha det gott!

//Tåbbe

Flinn skrev:

Hej Tåbbe! Kul att höra vad en livs levande snookerspelare tycker. :-)

Nog förstår jag att det jag ser på tv är riktigt svårt att utföra, och utan att veta exakt hur jättesvårt det är så beundrar jag verkligen alla som klarar av det. Själv tycker jag att det är svårt nog att åka skridskor eller sparka iväg en fotboll åt rätt håll, så gränsen för hur svårt det får bli för mig går nog ungefär vid bowling ...

Men det är ju därför det är så trevligt med sport på tv!