onsdag, januari 10, 2007

Det mesta är sig likt

Under hela tiden jag testkörde Blogger beta råkade jag i stort sett inte ut för ett enda tekniskt problem av de slag som var så vanliga med gamla Blogger.

Men nu, när Blogger beta har blivit nya Blogger, händer det grejer hela tiden. Ett par dagar i förra veckan gick det visserligen hur bra som helst att skriva och publicera blogginlägg, men att komma åt att titta på sina egna och andras bloggar på Blogspot var snudd på omöjligt. Jag fick kämpa och ladda om, avbryta och ladda om igen några gånger innan jag kom in på bloggarna vissa gånger. Vid ett par tillfällen fick jag nöja mig med att läsa felmeddelanden.

Igår eftermiddag var det kommentarsfunktionens tur att balla ur. Först kunde jag överhuvudtaget inte komma in på någon sida där man lämnar kommentarer, och när jag provade igen ett par timmar senare upptäckte jag att Smenita var tillbaka.

SmenitaSmenita är, för den som inte vet, en mycket mystisk figur som då och då dyker upp i Blogger-världen förklädd till en sådan där bokstavskombination som ska skrivas in som word verification när man kommenterar. De gånger jag har träffat på henne förut har det aldrig gått att kommentera så länge Smenita har varit kvar, eftersom hon har suttit i vägen för den "riktiga" bokstavskombinationen och envist klängt sig kvar hur många gånger man än har försökt posta sin kommentar. Därför försökte jag inte ens kommentera igår när jag såg Smenita på kommentarssidan. Men det borde jag nog ha testat ändå, för det verkar som om det den här gången faktiskt har gått att använda Smenita som word verification.

Blogger är alltså sig likt. Nya Blogger verkar ha tagit över gamla Bloggers strul i samband med att de flesta bloggare gick över till den nya versionen. Men möjligen har ändå strulet förfinats en aning. Man kan ju alltid hoppas.

Och vad beträffar Smenita så är hon ändå rätt lustig, bara hon nöjer sig med att dyka upp en liten stund någon gång om året eller så.

2 kommentarer:

Lotten Bergman skrev:

Tänk vad du är erfaren, du som har stött på henne förut! Jag bara sa wow och va coolt och vilken lattjo liten pryl och undersökte inte saken närmare.

Flinn skrev:

Men du hann ju långt före mig med att blogga om henne den här gången!