torsdag, februari 22, 2007

Spex, bandy och skid-VM

SpexaffischIgår var vi på spex. Det var mycket trevligt, till och med att för en gångs skull trängas med en massa folk. Själva spexet var också mycket bättre än förra årets. Då blev jag visserligen besviken, eftersom jag är så van vid att spexen brukar hålla rätt hög standard, och därför hade jag den här gången i stället extra låga förväntningar, så jag vet inte hur bra mitt omdöme är egentligen. Fast även sambon, som inte var lika missnöjd som jag förra året, tyckte att det var det bästa spexet på många år.

Som om det skulle intressera någon av er. Jag ville bara visa att det händer att jag går utanför huset annat än för att ta mig till tvättstugan och affären.

Om det skulle göra saken roligare kan jag bjuda på ett inte alls särskilt ordagrant citat:

- Ska de skjuta på människor med kanonerna?
- Ja, de ska tvinga hela Europa att bli medlem i Förintade Nationerna!

Hade jag inte varit på spex hade jag förresten haft möjlighet att gå på bandy, då Falu BS kom till Motala för den första delen av åttondelsfinalen. Fast det är egentligen mest utåt det grämer mig, för jag hade troligen inte åkt dit även om jag kunnat. Det var nämligen elva östgötaminusgrader och blåsigt, och med tanke på att min nedre temperaturgräns för bandy ligger på fem dalaminusgrader var det i praktiken ingen tvekan om att det var för kallt. Å andra sidan verkar det ha varit en rätt bra match. Även om nu Falun förlorade, vilket inte var helt oväntat eftersom de brukar ha svårt just mot Motala, så var det inte med mycket. Det är fortfarande spännande inför returen i morgon.

Och nu har skid-VM i Sapporo börjat, om nu någon skulle ha missat det. När jag insåg var det skulle hållas blev jag först lite besviken, eftersom det innebär att de flesta av loppen startar på tok för tidigt på morgonen för att jag ska orka tvinga mig upp och titta på direktsändningar. Sedan kom jag på att det ju var bra, då det hjälper mig att spara lite tid, och speciellt som jag inte väntar mig så stora framgångar för de svenska åkarna är det bara positivt om jag slipper sitta och glo på tv i onödan.

Men skidåkning är ändå alltid skidåkning. Så jag var i alla fall glad att jag hade möjlighet att följa hela sprinttävlingen på morgonen och lunchen idag. Och det blev ju en sådan där bra sportdag igen. Jag blev så ofantligt glad för Mats Larssons skull, när han mycket välförtjänt tog sitt VM-silver. Att han sedan är dalkarl gör naturligtvis inte saken sämre. Anna Dahlberg och Björn Lind försvarade sina fjärdeplatser från förra VM, men var trots det vinnare båda två. Dessutom var det roligt för tävlingen att japanerna på läktaren fick se en hemmaåkare i A-finalen på damsidan. Och Norge tog två guld och ett brons direkt. Det missunnar jag dem inte.

Trevligt var ordet.

2 kommentarer:

Anonym skrev:

Hej där, jo det var nästan för kallt för att gå på bandyn, (högerfoten frös efter 20 minuter, å resten av matchen). Falu var pigga och Motala bjöd på två av Falu-målen. Får se hur det går ikväll. //E

Flinn skrev:

Nämen! En släkting till i bloggen, vad roligt! :-)

Jag förfryser nästan alltid fötterna när jag står stilla och ser på vintersport, men för det mesta är det värt det. Speciellt då om man samtidigt får chansen att träffa trevligt folk (som kusiner). Ja, jag borde verkligen gå på bandy oftare och inte bara prata en massa om det ...