lördag, februari 10, 2007

Gång två (uppdaterad version)

Å ena sidan lägger jag stor vikt vid att vara konsekvent när jag gör saker, och kanske framför allt när jag skriver. Å andra sidan är lite av tanken med den här bloggen att jag ska träna på att inte vara så noga, att vara spontan och prova att göra saker på olika sätt olika gånger. Därför hade jag inte alls tänkt schlagerblogga likadant varenda vecka. Men nu hade jag så roligt när jag bloggade förra veckan, så det får bli något liknande igen. Förresten, vad är det som säger att jag inte tvärt kan börja göra på ett annat sätt eller lägga av helt nästa vecka bara för att jag har gjort likadant två gånger? Det blir ju i så fall faktiskt till och med ännu mer oväntat än om jag skulle hitta på något nytt varje gång!

Sådär, nu har jag i alla fall lyssnat på bidragen till den andra deltävlingen i Melodifestivalen. Here are the results of the ... eller, jag menar ... äsch ... whatever!

(Uppdatering med schlagerrosa kommentarer under pågående sändning.)

Regina Lund - Rainbow Star
Jag har hela tiden nästan gått och hoppats att den här låten skulle vara dålig, så nu när jag hör den har jag lite svårt att komma fram till vad jag egentligen tycker. Jag antar att det kommer att hänga på framförandet. Eller nu vet jag, det är en helt typisk förstalåt, en sådan där som man knappt hinner lyssna på för att man inte riktigt har fattat att tävlingen har börjat, den som känns som de första minuterna i en fotbollslandskamp. Visserligen händer det väl att det går bra för förstalåtar också, så det här resonemanget håller ju inte, men jag kommer nog inte att bry mig så mycket om den här låten ikväll. För min del är det artisten som sänker låten i det här fallet. Sorry.

(Folk snackar om rymddräkt, men jag vill nog rösta på snögubbe här. Men vad nu? Snögubbarna blöder!)

Marie Lindberg - Trying To Recall
Fin ballad, och jag gillar Marie Lindbergs röst. På den här inspelningen då. För hur hon är live har jag ju inte den blekaste aning om. Och bara för att Göteborg älskar henne kan man inte veta hur folk som röstar tänker. Jag vågar varken tippa på succé eller flopp, men enligt mig är det den klart bästa låten hittills (ehum) i den här deltävlingen.

(Hur var det nu? Kan man bli artist om man har glasögon? Tja, det kan nog gå, fast hon låter lite nervös.)

Jimmy Jansson - Amanda
Redan efter de första tonerna kan jag för mitt inre se Jimmy Janssons vanliga energiska scenstudsande. Fast nog har han haft bättre låtar. Jodå, den är glad och poppig och egentligen en av de där låtarna på schlagerskivan som jag inte hoppar över, men om jag ska hålla mig till tävlingen nu så är jag ändå lite tveksam. Jag sitter mest här och oroar mig för hans stackars sambo. Ska hon behöva föda barn i ensamhet medan han är och roar sig på jobbet?

(Han har ju faktiskt båda fötterna på golvet mest hela tiden! Gångchock! Fast annars känner man igen honom.)

Cosmo4 - What's Your Name
Låten är rätt okej, trots att den inte riktigt är min stil. Det är nog ett sådant bidrag som kan uppfattas lite hur som helst under framförandet, men jag misstänker att det inte har så stor chans i det här startfältet.

(Men! Är inte det här en Pandora-låt? Hur kunde jag inte höra det förut?)

Lustans Lakejer - Allt vi en gång trodde på
Jag skäms lite och känner mig som en tonåring för att jag inte har koll på Lustans Lakejer. Det är klart, jag har ju hört talas om dem en miljard gånger, men för mig har de bara varit ett namn. Det positiva med det är dock att jag inte har några som helst förväntningar på förhand. Låten låter både modern och trevligt gammal på en gång, och jag gillar åtminstone refrängen. Men den har hiskeligt tuff konkurrens, så det är inte säkert att det räcker så långt ändå.

(Jag tycker att flygvärdinnorna är klart överrepresenterade i melodifestivalen. Nu vill jag ha lite mattanter och byggingenjörer!)

Jessica Andersson - Kom
Själva melodin påminner mig inte om något särskilt, men det känns ändå lite som en repris på förra årets låt eller något annat jag har hört förut. Inte dåligt, men inte direkt upphetsande heller. För Jessica Anderssons skull hoppas jag förresten att hon har fått kläder som vi slipper prata om efteråt den här gången.

(Schlagrigt värre!)

Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé - Första gången
Jag gillar Thuresson & Rydé som duo mer än jag gillar dem var för sig, så det är en bra början. Sedan är det en riktigt skön låt också, som jag säkert skulle kunna gå och småsjunga på en hel dag någon gång framöver när skivan har kommit och spelats några varv. Det är väl en sådan låt som passar bra att ha med i festivalen och som kanske kan ta sig till final på något sätt, men knappast vinna. Men vad vore melodifestivalen utan sådana låtar?

(Det finns alldeles för mycket att säga om deras kläder, så jag tror att jag blundar och bara lyssnar ett tag ...)

The Ark - The Worrying Kind
Erkännande 1: Jag är inte alls ett fan av The Ark. De har gjort en del låtar jag har gillat och en del jag har avskytt. Erkännande 2: Här har jag ändå brutit grovt mot min vanliga princip att inte favorittippa innan jag har hört något, för när det gällde The Ark tyckte jag gott att folk kunde rösta på dem utan att jag ens hört låten, bara för att jag visste att jag inte skulle skämmas om de fick representera Sverige. Och nu när jag har höret låten? Jag var fast från första takten! Ja, det gör nog faktiskt inget att de har tagit ut sitt finalavancemang i förskott.

(Tur att jag har datorn i knät, för det finns ändå ingen som kan dansa med mig här. Fast framträdandet är så lugnt och sansat att även låten plötsligt känns långsammare.)

Det här är ett klart bättre startfält än förra veckans. (Surprise! Det är ju deltävlingen i Göteborg.) Jag ser fram emot kvällens tävling, och funderar lite på om det är värt att missa en endaste sekund bara för att det ju också är så kul att bloggkommentera. Jag får se hur jag gör. (Nu vet vi hur jag gjorde.)

4 kommentarer:

Lotten Bergman skrev:

Usch, vad man blir splittrad av att sitta och melodifestivala med datorn i knät. Jag har just i detta nu snöat in på hippien som sjunger i pausnumret. Skulle inte han kunna få vara med i tävlingen? Oj, nu kom Nina Hagen!

Anonym skrev:

Heja The Ark! Håller med dig! De var kanonbra. Men Olas dress lämnar nog lite övrigt att önska ... Marie Lindberg var också en favorit! Och jättekul att hon bar glasögon. Det ser man inte så ofta ... Hjälp, vart är världen på väg?

Jag har länkat till dig från min blogg förresten!

Flinn skrev:

Lotten: Ja, man missar ju en del, men jag tycker att det går oväntat bra. Andra halvan av programmet tittade jag helt koncentrerat på, så de som gick till final har jag i alla fall sett ordentligt.

Lady Stalker: Jag såg att du hade länkat till mig, så jag har redan länkat tillbaka!

Anonym skrev:

Men tack, Flinn! Det behövde du inte göra ... men visst blir jag glad över det! :-)