måndag, februari 12, 2007

Och en skvätt salubrin i kaffet

Inspirerad av Lady Stalker, som berättar minnen från gamla sommarjobb, vill jag nu dela med mig av en liten händelse som utspelades när jag sommarjobbade i servering en gång i tiden.

Ett litet sällskap bestående av två äldre kvinnor och en äldre man dök upp i luckan för att beställa fika. Det blev väl det vanliga, det vill säga kaffe och våra berömda bullar, eller något liknande.
- Och så skulle jag vilja ha en mandarin om ni har, tillade mannen.
Den ena kvinnan, som såg att jag tvekade, ryckte in för att hjälpa till:
- Nej, nej! Samarin, menar du väl?
Mannen verkade inte alls nöjd med förslaget och såg mycket fundersam ut. Vi hade för övrigt varken frukt eller medicin på menyn, men för att vara så hjälpsam jag kunde gick jag in i köket för att höra efter med de andra som jobbade där. När jag kom tillbaka hann jag inte ens öppna munnen innan kvinnan triumferande hojtade:
- Det var mazarin han menade!

5 kommentarer:

Flinn skrev:

Det verkar förstås lite underligt att jag på en kaffeservering inte genast kunde komma att tänka på mazariner, men till mitt försvar måste jag då säga att vi nästan aldrig hade det, bara bullar, sockerkaka och småkakor. (Och våfflor, pajer, smörgåsar, glass, lösgodis ...) Hjärnan tyckte väl helt enkelt inte att det fanns någon anledning att tänka i annat än invanda banor, antar jag.

Anonym skrev:

Haha! Tack för den historien! *Skrattar gott*. (Och tack för länken! :-))

Ytterligare en episod från "min"
restaurang: Vi hade glas med redan upphälld lättöl, äppeldricka samt lingondricka stående i montern. Många undrade vilka glas som innehöll lättöl. (Hm, liiite synlig skillnad på äppeljuice och lättöl finns väl?) Men höjdaren var när en gäst frågade: "Lättöl? Är det den här ... röda drycken?"

Anonym skrev:

Kolla gärna hos mig om du får några vuxenpoäng! ;-)

Flinn skrev:

Gjort! Och nu hittade jag mitt gamla resultat. Skumt, vuxenpoängen minskar (16 hösten 2005, 14 nu) samtidigt som min ålder (21 hösten 2005, 29 nu) rusar iväg!

Anonym skrev:

Haha, så det kan vara!

Såg förresten att du bor i Linköping! Där har jag också bott, mellan 1984 och 1987 när jag pluggade på universitetet. Det var en kul stad att plugga i -- mycket blöta fester blev det!