torsdag, november 02, 2006

Den bästa årstiden just nu

Äntligen har jag kommit på varför jag har så svårt att svara när någon frågar efter min favoritårstid. Det beror helt enkelt på att jag gillar alla. Villkoret är att de håller sig till sin tid på året.

Omkring tre månader av varje är precis lagom för att jag ska bli glad över växlingarna från en årstid till nästa. Trots det är jag obegripligt långsam med att anpassa min klädsel efter temperaturen och vädret. Det är inte ovanligt att jag går i sommarjacka och lågskor in i december, eller i manchesterbyxor fram till midsommar. Men man kan ju välkomna förändringar utan att det syns på en.

Just nu är jag faktiskt barnsligt lycklig över snön. Inte så att jag rusar ut och gör snöänglar på en gång, men jag börjar till exempel genast fantisera om jul, bandy och andra mysigheter.

Dessutom kom jag på att nästan alla mina favoritfilmer utspelas helt eller till stora delar under vintern, vilket gör att det inte känns så kul att titta på dem mitt i sommaren (att se sommarfilmer under vintern är däremot sällan något problem). Så om jag skulle råka få tid över det närmsta halvåret finns det att välja på. Nu passar det också äntligen bra att spela snowboardspel igen, vilket jag märkligt nog finner mycket underhållande.

Det gäller dock att passa på, för här hos oss är nog den första snön högst tillfällig. Nu när vinterdäcken har kommit på bilen blir det givetvis snart milt och mörkt igen. Men jag antar att jag också lär få vinter så att det räcker och blir över så småningom.

3 kommentarer:

Karl skrev:

Nu kom jag och tänka på Snowboard Kids till N64. Det är kanske inte världens mest realistiska snowboardspel, men det är det roligaste jag spelat. :)

Undrar om man skulle plocka fram sitt N64 igen...

Flinn skrev:

Finns det något realistiskt snowboardspel egentligen? Men om man i spelen bara hade kunnat göra sådana tråkiga trick som i verkligheten vet jag inte om jag ens hade gillat dem, så jag antar att det är bra så.

Anonym skrev:

Det vore bra enformigt med samma årstid jämt. Fast i dag spelade den, eller det var väl egentligen vädret, ett spratt. Solen sken och det töade lite, droppade här och där. Det kom en mars-känsla - i november. Skönt en stund, men sen kom insikten om verkligheten ikapp. Ungefär som att kissa på sig, alltså.