torsdag, november 02, 2006

Krångliga djur

Djur är bra krångliga. Framför allt vilda djur. De ska bara ställa till en massa besvär för oss människor hela tiden.

Nej, jag menar inte när de springer ut på vägarna och krockar med våra bilar. Då är det vi som är krångliga som har byggt vägar genom deras skogar.

Jag syftar inte heller på att de uträttar sina behov på våra tillhörigheter och ibland på oss, även om det säkert ofta är med flit och illa menat. Inte ens att de gnager av ledningar och till och med kortsluter hela elcentraler tänker jag invända mot för tillfället.

Det är något mycket drygare jag tänker på. Jag är säker på att de gör det bara för att ställa till det för oss. Har ni fortfarande inte kommit på vad det är jag är ute efter?

Okej då, dags att komma till saken. Jag menar förstås att de vilda djuren vållar oss besvär genom att komma hem till oss för att dö. För det gör de ju.

Jodå.

För någon vecka sedan läste jag om en skabbräv som hade öppnat dörren till ett inglasat uterum och gått in och lagt sig och dött i en stackars hunds bur. Räven hade till och med varit så taskig att den hade lekt med hundens leksak, som säkert var favoritleksaken och nu måste kasseras (det framgick dock inte av artikeln, men man får ju ha lite fantasi för sjutton). Det tyckte jag var synnerligen taskigt gjort av räven.

Mindre djur gör liknande saker hela tiden. Kanske allra främst insekter. Jag ser dem varenda dag så här års. De sitter och lurar utanför dörrarna, och så fort man öppnar kastar de sig in. De letar efter värme och ljus, säger ni? Ha! Den värmen är bara en ursäkt, medan det riktiga ärendet är att omedelbart lägga sig och dö på något väl synligt ställe. Jag vet att de gör det med vilje.

Krångliga djur! Om det är några av er som läser det här så lägg genast av med att komma hit och dö! Annars ska jag ... ska jag ... hm ... ja, något ska jag väl kunna tänka ut.

Enligt somliga kommer förresten insekterna att ta över världen. Jag är benägen att hålla med, såvida de inte först utrotar sig själva i sin strävan efter att vara så krångliga som möjligt för människorna. Några som däremot inte har några vidare utsikter att lyckas erövra världen är spindlarna. Om de ska komma någonstans måste de först lära sig att motstå frestelsen att undersöka botten på tomma skålar, hinkar, badkar, diskhoar och liknande. Det kan förstås vara så att de gör det avsiktligt för att vara krångliga. Annars är de bara bra dumma. Å andra sidan har ju inte det varit ett oöverstigligt hinder för människosläktet ...

Spindlar

4 kommentarer:

Karl skrev:

Förutom att spindlar ibland är de mest korkade insekterna är de också de mest frustrerande. Det är alltid spindlar som smyger sig på en och kommer krypande på väggen, och de kastar alltid ut sina fiskelinor i ögonhöjd, ovsett hur lång man är.

Anonym skrev:

Jag tror spindlarna har en lysande framtid. Dom har ju ögon överallt, så man kan aldrig överraska dom bakifrån ...

Anonym skrev:

Å andra sidan, minns Boris the spider: He´s come to a sticky end, don´t think he will ever mend ...

Flinn skrev:

Jomenvisst, spindlarna är ju så dumma att de inte ens har lyckats bli antagna som insekter. Eller hade det med antalet ben att göra, eller hur var det nu?