söndag, november 19, 2006

En lördag i Örebro

Vad har jag gjort de senaste dagarna? Det verkar inte bara vara här i bloggen jag har varit frånvarande, för jag insåg idag att jag inte hade koll på någonting, varken vad som har hänt i bandyallsvenskan, bloggvärlden eller den där "riktiga" världen. Så halva dagen har jag fått ägna åt att försöka få lite koll igen.

Örebro slottVad det blev av gårdagen vet jag i alla fall. Jag och sambon åkte nämligen på utflykt till Örebro. Huvudanledningen till resan var Bokmässan Örebro Slott (den heter tydligen så), men när vi ändå var där passade vi också på att hälsa på moster B. Den lilla släktträffen kompletterades av mina föräldrar som kom farande norrifrån.

Bokmässan fick det sammanlagda betyget "okej". Naturligtvis tyckte jag att det var intressant att se och höra några författare jag gillar, men priserna på böckerna uppmuntrade inte direkt till shopping. Detta gjorde att vi när vi hade gått ett varv på mässan riktade vår uppmärksamhet mot själva slottsbyggnaden i stället.

Jag, sambon och pappa snokade omkring och letade lönnrum och bortglömda gångar, men vi fick nöja oss med en liten trappa som inte ledde till mycket mer än ett fönster. Utsikten därifrån var dock utmärkt.

Inne i Örebro slott
SlottsspökeMed lite fantasi kan man förresten få ett slott att bli spännande även med moderna golv och massor av folk omkring. Tittar man noga hittar man alltid något litet mystiskt skåp eller underliga märken på en vägg. Och tittar man mindre noga, men fortfarande uppmärksamt, kanske man får en skymt av någon figur som är så där en aning otydlig i kanterna ...

När vi blev trötta i benen satte vi oss i en fönsternisch och tittade på bokmässebesökare i stället. Då kom en mycket gammal man fram och frågade oss om vi visste var hissen fanns. Jag hann bara skaka tveksamt på huvudet, medan jag försökte påminna mig var jag hade sett en hiss senast, innan mannen fortsatte:

- Jaså, ni tillhör inte ...?

Sedan kom någon som verkligen tillhörde inventarierna och tog över. Vi insåg att det där nog trots allt inte var vår nisch, så vi bröt upp och begav oss tillbaka hem till moster B.

VägmärkeVi tyckte att det verkade väldigt lugnt ute även för att vara en lördag. Men den här skylten får mig att undra lite vad de egentligen brukar pyssla med på nätterna i Örebro.

2 kommentarer:

jovanna skrev:

Åhh, underbart! Får man länka?

Flinn skrev:

Det är klart att du får! Och vill du ha skyltbilden på din egen blogg är det bara att kopiera den. :-)