fredag, maj 11, 2007

Äntligen lite mer schlagersnack!

Det allra första intrycket, för omkring en månad sedan, var att det bara var en massa tröklåtar med i ESC i år. Men sedan har jag sett införprogrammen och lyssnat på låtarna både en och sjuttioelva gånger, och insett att jag i år har fler favoriter än någonsin tidigare. Dessutom är de låtar jag gillar av väldigt olika stilar.

Inte för att det hjälpte så värst mycket i går när det var semifinal. Eftersom det var ett så fantastiskt långt program så roade jag mig lite med att rita små figurer i tv-tidningen. En prick/blobba/plump/whatever för "favvo", ett kryss för "hato" och en pil åt höger för "vidare". Tolv av tjugoåtta bidrag fick en prick/blobba/plump/whatever, och då hade jag ändå varit lite snål. Jag menar, det skulle ju faktiskt vara "favvo". Men säkert fyra, fem låtar till var helt acceptabla. Av de tio låtar som gick vidare var bara tre sådana som fått en prick/blobba/plump/whatever av mig. Inte ett dugg oväntat egentligen, men jag blev ändå lite grinig på de där gamla jugoslavländerna, som säkert delade upp sig bara för att få med så många låtar som möjligt i ESC-finalen (nu var jag sarkastisk).

Okej, Serbien kom ju med till finalen. Skandal hade det väl varit annars. Men under kvällens gång tror jag faktiskt att Ungern med sin blues gick upp i topp på min egen lilla semifinalstopplista. Av de övriga som gick vidare gillar jag också på något vis Vitryssland, den gigantiska näsan till trots (man kan ju blunda om man blir rädd).

Sedan begriper jag ingenting. Moldavien fick väl röster för sina ... ehum, ska vi kalla det "byxor"? Och så var det ytterligare ett gäng låtar som inte hade minsta lilla flugpapperseffekt på mig. Redan vid den första snabbgenomgången hade jag glömt dem och frågade förvånat sambon om den där låten verkligen hade varit med på riktigt.

Det enda bidraget som fått ett kryss av mig gick naturligtvis också till final. Allt är som det brukar vara, med andra ord.

Jag vet att jag har annorlunda smak än resten av Europas befolkning, och det stör mig inte, för jag kan ju välja att lyssna på vilka låtar jag själv vill. Fast jag funderar lite på hur det kommer sig att jag nästan alltid har gillat bidragen från Island och Malta, hur bra eller dåligt det sedan än har gått för dem i tävlingen. Ömusik måste ha något visst. Inför finalen kan jag väl förresten redan nu då säga att det antagligen inte kommer att gå bra för Irland heller, eftersom jag också nästan alltid brukar tycka om deras bidrag. Så även i år. Förlåt, Irland!

Sedan beklagar jag lite att Andorra inte tog sig vidare. Jag tycker att det vore lite häftigt om de fick vinna ESC någon gång, så att evenemanget kunde hållas där. Ser eller hör man någonsin något från dem annat än i ESC-sammanhang? Jag vill se mer av Andorra!

0 kommentarer: