onsdag, maj 09, 2007

Försommarkväll i stan

Vi har just kommit hem från ännu ett spex. Den här gången var det Linköpings Studentspex bidrag till årets spex-SM, så föreställningen var bara en timme lång. Att komma ut från teatersalongen och upptäcka att det fortfarande var ljust ute var en skön känsla. Inte behövde vi frysa eller skynda oss heller.

I sakta mak strosade vi därför genom stan i vad som nästan kändes som en sommarkväll. Folk satt på uteserveringar och gick omkring som vi på gatorna, träden var gröna och koltrastarna sjöng. Vi hittade några mysiga gränder som vi aldrig tidigare tagit oss tid att undersöka, men det gjorde vi nu. Sedan tog vi en vända till trädgårdsföreningen, där vi kunde vada i skära blomblad på grusgångarna och andas in söta blomdofter. Det kändes inte alls som mitt i veckan, utan snarare som en kväll på något semesterställe, där alla var fullständigt sommarlediga och fria.

Nu sitter jag här och undrar hur jag överhuvudtaget ska kunna förmå mig att gå och lägga mig.

0 kommentarer: