tisdag, maj 08, 2007

Naturfotodagboken 4

Det här får väl anses vara veckans omgång av blombilder. Jag kan helt enkelt inte låta bli att ta fler och fler bilder, år efter år, med bara små variationer i motiven. I dag var det ingen sol, och därmed inte heller samma starka färger som senast. Faktum är att det var riktigt mörkt av regnmoln. Innan jag hann få några bilder på syrenerna, som nu har slagit ut på de flesta ställen, började det ösregna.

Typiskt för Nelly, som för en gångs skull frivilligt hade gått ut mitt på eftermiddagen. Nu kom hon hem igen nästan direkt.

Själv struntade jag i de hårda, kalla dropparna som föll mot mitt huvud och smattrade mot jackan. Om jag bara bestämmer mig för det så kan jag ganska lätt njuta av att vara ute i regn. Speciellt befriande känns det så här mitt under pollensäsongen. För även om jag inte längre är så värst allergisk så kommer det nog alltid att sitta kvar i huvudet. Bara det att man vet att luften är full av virvlande, onda, gula små pollenkillar gör att man vill hålla andan. Regnet slår dock ut alla idiotiska mentala spärrar. Och så luktar det så gott.

Som om det inte fanns nog av ljuvliga dofter utomhus så här års. Under några korta veckor ska man hinna sniffa i sig en stor del av naturens bästa dofter, så när man som jag är luktoman är det nästan så att man får en överdos av sköna doftintryck ibland. Men härligt är det!

Åh, vad jag babblar! Det var ju bilder jag skulle visa. Här!



Ser ni, jag börjar hålla mina löften även till mig själv nu! Hägg, hägg, underbara hägg ... Häggbilderna togs faktiskt verkligen inifrån busken, eftersom det vid det laget regnade ganska kraftigt. Jag kan fortfarande känna doften i huvudet när jag tittar på bilderna. Mmm!

2 kommentarer:

Anonym skrev:

Det har du fått efter mej. Att njuta av allt vackert i naturen.
Otroligt fina bilder förresten.

Flinn skrev:

Ja, just nu är det nog som vackrast ute ändå. Fast det är vackert i naturen annars också ... :-)