fredag, mars 09, 2007

Nya bloggläsar(o)vanor

Sedan ett tag läser jag bloggar via Google Reader. Jag fattade egentligen inte riktigt det här med RSS-läsare och vågade inte fråga sambon fler gånger, men sedan kom jag på att eftersom jag tack vare bloggen ändå ständigt är inloggad på Google så kunde jag ju testa just Google Reader. Först strulade det en del och funkade inte som jag ville, men redan efter några dagar märkte jag av den tidsbesparing jag hade hoppats på.

Nu följer jag inte så förfärligt många bloggar, och en del av dem uppdateras sällan, men tack vare att jag inte själv behöver surfa runt och titta efter så sparar jag en del tid som annars hade gått åt till onödigt klickande. Konstigt nog verkar det inte heller uppstå några andra dumma vanor som äter upp tidsvinsten. Nej, jag är både organiserad och disciplinerad.

Kanske blev tidsbesparingen till och med större än jag väntade mig. För jag som rätt nyligen hade börjat kommentera ett gäng bloggar åtminstone hyfsat regelbundet har nu nästan slutat helt igen. Ändå läser jag ofta blogginlägg som ger mig lust att kommentera. Men har jag då kvar olästa inlägg i min Reader-lista tänker jag "jag ska bara läsa färdigt allt först" (eftersom jag är så inne i det där med att beta av och jobba mig igenom saker). Och sedan glömmer jag förstås bort att gå tillbaka och skriva den där kommentaren. I alla fall till nästa gång jag går igenom de nyskrivna bloggposterna, men då kan det redan vara för sent eller åtminstone kännas mindre angeläget.

Idag uppmanade Lotten i sin blogg till lite extra kommenterande. Inte bara därför, men jag tänkte i alla fall att idag skulle jag ta mig i kragen och se till att skriva och skicka alla de kommentarer som dök upp i mitt huvud medan jag läste bloggar. Men då kunde jag inte se verifikationsorden på Blogger-bloggarna! Och jag kan det fortfarande inte. Vilken tajming. Detta problem verkar dessutom bara gälla mig, för andra kommenterar på som vanligt, men jag kan inte komma på vad jag i så fall ska kunna göra för att fixa det. Så kommenterandet blir uppskjutet igen, med stor risk för att inte bli av alls.

Själv har jag förresten sedan några veckor som ett litet test tagit bort word verification på min blogg. Jag trodde att det genast skulle dyka upp reklamkommentarer, men det har inte kommit en enda hittills! Det finns alltså vissa klara fördelar med att ha en impopulär (hihi!) blogg med få besökare. Fast schhh! Säg inget till spamrobotarna nu. Ni människor får däremot förstås kommentera precis hur mycket ni vill. Och ni ska inte behöva hindras av varken synliga eller osynliga vingelbokstäver, hoppas jag.

6 kommentarer:

Lotten Bergman skrev:

Spamroboten här.

Handla mycket ostbågar!
Chips är gott!
Ta en öl!
Köp en blogg!


Oj. Nu blev jag alldeles vilse i pannkakan. Ingen word verification. Nåväl. Min vana trogen hittar jag på en:

qwxztgh

Raap. (Chipsintag.)

Flinn skrev:

Nu kom jag först inte ens in på kommentarssidan här. Hmpf!

Och din föreslagna wv funkade tyvärr inte, men tack i alla fall! Jag får väl gå tillbaka ett steg i utvecklingen och skicka min kommentar i ett mejl.

Anonym skrev:

Nu tänker jag kommenter även om jag inte har mycket att säga! Förutom detta: Jag gillar verkligen din blogg. Och jag är usel på att uppdatera min egen. Men nu är det äntligen gjort! (Såväl kommenterande som uppdatering.)

Jag vill så mycket, men orkar så lite ... Hur som helst så ska jag se Melodifestivalen i morgon. Har du några omdömen denna vecka? Själv tänker jag heja på Andreas Johnsson. Heja, heja!

Flinn skrev:

Lady Stalker: Tack! Nu blev jag glad. :-)

Själv känner jag att jag har uppdaterat en massa men inte direkt skrivit något på sistone, om du förstår vad jag menar. Fast när det gäller ens egen blogg tycker jag att man får skylla på precis vad som helst. Har man annat att göra så går det förstås före, är man sjuk så är man osv.

Naturligtvis ska jag schlagerblogga! Det blir före och kanske efter, men inte under tiden. Den här gången ska jag försöka koncentrera mig på att titta på programmet.

Anonym skrev:

Betänk att Google Reader och alla andra Google-program (och det mesta annat på nätet också, dystopiskt ... ) registerar ALLT du gör, lagrar ALLT du har gjort och kan sälja ALLT om det till VEM SOM HELST som vill använda informationen till VAD SOM HELST. Skrivet i glad optimism med tanke på att jag inte ska titta på Melodifestivalfinalen där fel låt ändå alltid vinner eftersom det inte finns några bra låtar där!

Flinn skrev:

Nische: Haha! Tur att jag har så bra bloggsmak då. ;-)

Och du hade helfel om Melodifestivalen!