lördag, mars 03, 2007

Inför Andra chansen (uppdaterad version)

Jag fattar inte riktigt varför det tjatas överallt om att det ska vara så svårt att förstå hur Andra chansen i melodifestivalen funkar. Det har väl stått fullständigt klart för de flesta sedan vi fick se den där uppställningen första gången?

Titta förresten på den här bilden. Är det inte lite lustigt att det står "direktkvalificerad till finalen" på finalisternas platser? Mindre direkt väg än de två har tagit kan det väl inte bli?

Sedan har det pratats om att det är orättvist att båda låtarna från två av deltävlingarna teoretiskt sett kan gå vidare, medan högst en från vardera av de båda andra kan göra det. Ja, visst är det orättvist med ett cupsystem, men jag tänker då främst på att de två bästa eller populäraste låtarna kan ha hamnat på samma planhalva. Hur man än gör lottningen kan ju det hända. För rättvisans skull borde man alltså ha kvar det gamla systemet, där vilken kombination av bidrag som helst kan gå vidare till final. Visst kan det bli lite spännande med något nytt och ännu fler överdrivet dramatiska pauser i väntan på resultaten (suck), men egentligen är det inte viktigt alls. Det är ju bara Andra chansen. Ett utfyllnadsprogram.

Men det är klart att jag kommer att titta i alla fall. Jag gillar åtminstone att programmet inte längre ligger inklämt i ett annat på en konstig tid en konstig dag, då man lätt glömmer bort det.

Just det, jag borde väl tippa också. Men äsch, jag är mesig och tippar bara att det inte spelar någon roll vilka två som går vidare, eftersom vinnaren i finalen finns bland de redan klara. Den enda stora vinnaren på Andra chansen lär väl vara SVT.

Uppdatering 16.45:
Okej då. Första omgången vinner Jessica Andersson, Sanna Nielsen, Sonja Aldén och Nanne. Sedan blir det svårare, men jag drar till med Jessica Andersson och Sonja Aldén som finalister.

Uppdatering 21.50:
Skapligt tippat, tycker jag själv. Att ha fel om Nanne kändes bara fint, och förresten skulle nog Sonja Aldén ha slagit vem som helst idag så det spelade ingen större roll vem hon fick möta. Matchen mellan Sanna Nielsen och Jessica Andersson kändes som om den kunde sluta hur som helst, så inte heller i det fallet tycker jag att min miss var så farlig. Själva programmet var förresten lite trist, men det var väl inte mer än man kunde vänta sig med allt som skulle hinnas med.

0 kommentarer: