fredag, mars 02, 2007

Bokrearesultat

Här kommer den utlovade redovisningen av mina och sambons bokreaköp.

BokreaböckerKlicka på bilden för att lättare kunna läsa på ryggarna.

När vi kom hem efter shoppingrundan i tisdags och packade upp kassarna förvånade det mig faktiskt att traven blev ungefär lika hög som den varit de senaste två åren. Sedan hittade vi ytterligare några intressanta böcker på stormarknaden igår, så jag är fullt nöjd med resultatet, kvantitetsmässigt i alla fall.

Som synes blev det inga omköp av gamla barnboksfavoriter i år, men jag har nog helt enkelt så jag klarar mig för närvarande. Den här gången ville jag förresten få så mycket läsning som möjligt för pengarna.

Egentligen borde jag väl satsa på att köpa facklitteratur på bokrean, eftersom det främst är då jag kan kosta på mig att köpa sådana böcker. Fast det var dåligt med det också i år. Främst är det språkhyllan som lockar mig med alla sina spännande titlar på något med slang, ordspråk och andra härligheter. Det blev till slut tre stycken: Alfa Beta, Sagt och gjort och Fiint språk. Den sistnämnda har jag redan lyckats läsa sönder, men den är bitvis riktigt rolig (för språknördar?). Jag drog mig dock hårt i halsduken när jag började fundera på att köpa ett rimlexikon också. Det kan visserligen komma väl till pass, men för att det ska kännas prisvärt måste man slå ut kostnaden över åratal av användning, och det är så tråkigt att tänka så när man roar sig på bokrean.

Jag var också hemskt sugen på Erikskrönikan, men tvingade mig att vara förnuftig och avstå. 1300-talet är visserligen en av mina favoritperioder i den svenska historien, och jag är mycket fascinerad av att studera gammaldags skriftspråk, men jag vet samtidigt mycket väl att det är tungt att läsa sådana texter. Dessutom hittade jag ett stavfel i baksidestexten, så mitt beslut att inte köpa boken var säkert rätt.

Det blev alltså betydligt mer skönlitteratur än vanligt i år, vilket är bra, för trots att jag fick mängder av böcker i julklapp så är de i princip genomplöjda vid det här laget. Och som ni kan se på bilden är de inhandlade böckerna tjocka också. Det kan bero på att de flesta är av deckartyp. Vad konstigt. Vi som knappt läser deckare alls. Det blir visst till att förändra sina läsvanor lite.

2 kommentarer:

Anonym skrev:

P g a nättrögheten hann jag inte gissa på boktraven med dom bortvända ryggarna. Hade tänkt börja min slutledningskonst med typ "mest inbundna, kartonnage, kan vara lågprisutgåvor för rean, i huvudsak skönlitteratur". Det var ju rätt nära! Jaja, lätt att påstå i efterhand när det finns facit. Men titlarna hade jag förstås inte kunnat gissa, det hade fått bli fejktitlar som "Ellen Dellen: Tre män och en butt", "Fjodor Bastutreskij: Under permafrosten" eller "Agatha Frisbee: Tio små negerbollar".

Flinn skrev:

Oooh. Han skrev negerbollar! På nätet och allt. Det skulle jag aldrig våga.