torsdag, april 05, 2007

Skärtorsdag

Skärtorsdagen känns nästan mer som "min" dag än vad min födelsedag gör. Jag gillar den trots att det är dagen då de små påskkärringarna med läppstift på kinderna driver omkring och gör världen osäker (i alla fall uppe i Dalarna, för här i Östergötland är det väl påskafton som gäller?). Vet inte om det har något att göra med att jag är född på en torsdag eller vad det är. Det var i alla fall inte alls det jag hade tänkt skriva nu.

Nelly har inte synts till idag. Jag föreslog på skoj att hon har blivit häxkatt och är på väg till Blåkulla. Fast är det inte först den kommande natten som avresan ska ske? Sambon trodde att hon kanske behövde packa eller förbereda sig på annat vis.

Eller så börjar påskfirandet, liksom så mycket annat, lite tidigare för varje år?

Vi var och handlade igår kväll, fast vi annars alltid veckohandlar på torsdagar. Jag tänkte att det kanske skulle vara något mindre fullproppat med folk i affären då än idag. Men vid den största och mest populära stormarknaden (som även vi har valt allt oftare på sista tiden, eftersom den egentliga favoriten har börjat få allt sämre utbud av varor) var det så mycket folk att det var slut på kundvagnar! Något sådant har jag aldrig varit med om tidigare, inte ens dagen före nyårsafton. Sambon tyckte att vi kunde vänta på en vagn, men jag övertalade honom att åka till det andra stället. Där var det lugnt och skönt, gott om plats vid mejeriavdelningen och ingen kö i kassan. Och allt vi skulle ha fanns för en gångs skull. Så jag vet inte, kanske var det ändå inte extremt mycket folk som påskhandlade igår, utan bara extremt trängselsugna människor.

När allt kommer omkring är det nog en rätt vanlig skärtorsdag ändå. Och en rätt vanlig torsdag också för den delen. Själv ska jag nu gå och sortera tvätt att sedan släpa ut till tvättstugan.

3 kommentarer:

Flinn skrev:

Nähä, i år är det visst skärtorsdagen som gäller för de östgötska påskkärringarna (eller om det blir båda dagarna, det återstår ju att se). Det vimlar nu av små skränande minihäxor kring vårt hus. Ouppfostrade är de också. Jag tror att jag ska gå och stoppa vadd i dörrklockan.

Anonym skrev:

Grannens häxkatt firade påsk i dag med ett fett byte. Jag såg att den kom med något i munnen och när den smet igenom nätstaketet såg jag att det var en ekorre! Måste kattskrället ge sig på ekorrar? Tänk om det var EKORREN, den som har suttit i lönnen och släppt grankottar hela vintern, och det inte finns nån mer i grannskapet nu? Hur kunde det hända - skuttar dom inte raskt till tallegren eller motsvarande när det drar ihop sig? Hur kan en trög, tjockhårig katt ta en ekorre? Häxkatt ...

Flinn skrev:

Jodå, de söta ekorrarna, som för övrigt äter de söta småfåglarnas ägg, blir tagna av de söta katterna, som i sin tur i värsta fall äts upp av de inte alls så söta rävarna. Snyft.

Jag börjar förresten verkligen undra var katten katten håller hus ...