tisdag, april 03, 2007

Jag dricker av kranvattnet och tågen stör mig inte nämnvärt

När jag tog in posten och upptäckte ett stort, tjockt brev med avsändaren SCB började jag genast småstudsa lite på stället. Och då hade jag inte ens kollat att det var adresserat till mig. Men det var det som tur var. Hade de skickat en enkät till sambon skulle de inte ha haft någon större framgång med att få in några svar.

Själv älskar jag enkäter av de flesta slag, och kanske lite extra sådana där jag får svarsalternativ och rutor att rita prydliga kryss i. Och ännu mer entusiastisk blir jag om jag känner att jag får uttrycka tämligen oviktiga vardagsåsikter.

Men oj, det här berättade jag ju om redan här! Det kom ni förstås ihåg? (Jag föreställer mig nu att ni sitter där och nickar mot era skärmar.) Nåväl, då behöver jag inte tjata mer om det.

I alla fall, den här enkäten skulle enligt titeln handla om "miljöhälsa", vilket jag inte var riktigt säker på vad det innebar, men det visade sig i alla fall handla väldigt mycket om ... tja, öron-näsa-hals kan vi väl säga. Typ hur mycket jag hostar och andas in olika otrevligheter, vad jag är allergisk mot, hur mycket grannarna väsnas och om jag sover med öppet fönster. En del frågor om telefoni var det visst också, så jag fick en chans att vädra min oro över kommande hälsoproblem orsakade av diverse strålning.

En hel lunch satt jag och fyllde häftet med mina svar, och kände mig vansinnigt nöjd efteråt. Sedan kom jag på hur otroligt lite jag själv egentligen skulle få ut av mitt deltagande i denna undersökning. Trots att jag verkligen är intresserad av att läsa olika slags statistik slog det mig plötsligt att det här enbart kommer att resultera i en heltråkig rapport. Inget mer. Resultaten ska förresten inte publiceras förrän 2009, så om jag överhuvudtaget hör talas om dem (för jag kommer förstås inte att leta reda på dem själv) kommer jag knappast att komma ihåg att det var just den undersökningen jag deltog i.

Inte får man något för besväret heller. Man tycker ju att man kunde få lite allerginässprej eller något i alla fall. Annars kan fler enkäter att kryssa i rutor på också duga. Skicka till mig bara! Jag svarar i mån av tid och kompetens. Bara ni inte ringer, för då svarar jag inte alls.

2 kommentarer:

Anonym skrev:

Jaså, SCB är i farten hos dig också! Och vad duktig du är som fyller i!

Hos mig damp ett kuvert ner i dag faktiskt. Enkäten gäller "varför jag flyttade", eftersom jag förra året flyttade "mer än två mil". Faktum är att jag flyttade nio mil och faktum är också att jag (i motsats till dig) HATAR enkäter ... SCB:s och marknadsföringsföretags vill säga. Privata från kompisar (läs bloggare) är bara kul!

Men denna enkät funderar jag faktiskt på att fylla i, bara för att ge dem lite besvär. Hur ska de hantera informationen "Jag flyttade för jag hittade mitt drömhus". Val av stad? "Hittade mitt drömhus". Val av standard på huset? Samma svar igen. Inget kryssalternativ för det. Hehe.

Flinn skrev:

Det borde ju i alla fall gå ganska fort att fylla i den när du inte behöver fundera över svaren. :-)